Miksując wideo do bitu, robię średnio pewnie gdzieś koło trzech tysięcy cięć lub sklejek na godzinę, gdyby chcieć traktować
to jako montaż. Licząc że podczas trwającej osiem godzin imprezy trzy godziny miksuję do bitu, mnożąc razy liczbę odbytych imprez
wychodzi...no tak, ile... nie wiem dokładnie ile było tych imprez... ale lekką ręką liczyć można że zrobiłem 20 000 cięć montażowych, a
pewnie więcej. Ciekawe ile filmów fabularnych by z tego wyszło.
A jednak montaż wizualizacji to nie zupełnie to samo. Tu wgłębić by się chciało w montaż. Zabawne, divia pisze mi sms, że też pisze
tekst o montażu teraz. A ja w warszawie. No ale wracając do tematu. Przy montażu filmu najważniejsze, to wybrać dobre fragmenty z
materiału, który istnieje w nadmiarze. Spośród dubli wybrać te, na których aktorzy spisali się najlepiej, posklejać tak, aby montaż
był niezauważalny, prowadził fabułę. Przy wizulalizacjach jest trochę inaczej. Dobór contentu jest oczywiście kluczowy, ale sposób
puszczenia, montaż, stanowi element samodzielny, podlegający niezależnej ocenie - na dobrą sprawę można by oceniać wizuale, składające
się tylko z kolorowych plansz, wypowiadając się na temat techniki miksowania. Wyobrażam już sobie punkty w kategoriach: precyzja timingu,
reakcja na przejścia, rozkład akcentów względem muzyki. A miksowana "treść", content, pętli się gdzieś pod spotem, ewentualnie pętli się
równo do bitu, jeśli używamy sekwencera (lub sofu z opcją synchro, przypominam - czekamy na nowe resolume). Gdy zapatrzymy się na
rytmiczny obraz, damy mu zahipnotyzować się symulowaną synestezją, po drugiej stronie lustra odkrywamy, że montaż zmienia swoje znaczenie.
Nie jest już wyborem dublu, a raczej pewną regułą, która określa sposób przyporządkowania określonych klatek obrazu w określonych punktach
taktów muzyki. W najprostrzej postaci, reguła ta, zapisana słowami brzmieć może: jeśli znajdujemy się w 1 lub 3 części taktu (zakładam, że
muzyka leci 4/4 - wariant europejsko/amerykañsko/taneczny), pokazujemy dowolną klatkę z materiału A, jeśli w 2 lub 4, dowolną klatkę z
materiału B. (w zrozumieniu powyższego fragmentu bardzo pomaga elementarna znajomość nut - RAZ, dwa, trzy, cztery, RAZ)
Albo wysłuchujemy się w jakiś konkretny dzwięk, na przykład werbel, dajmy na to. Krótkie uderzenie na 2 a długie na 4, odpowiada temu konkretna
reguła przełączania zródeł. Co ciekawe, rozgrywa się to zupełnie niezależnie od kwestii doboru contentu, relacja jest najwyżej taka, jak
relacja konturów (o ile występują) i barw sąsiadujących klatek.
Obraz podany w taki sposób, tj zmieniający się idealnie na określony dzwięk muzyki (no nie przesadzajmy z tym idealnie - mózg automatycznie
koryguje błędy rzędu 60ms) ma ciekawe właściwości - może zmieniać słyszenie, oraz jest zmieniany dzwiękiem. Zaczyna się magia. (Która
może w pełni rozwinąć skrzydła przy odpowiednim użyciu sekwencera)
Wróćmy jeszcze na sekundę do montażu filmowego. Funkcjonuje on w ramach czasu dzieła - dana scena, ujęcie, ma przyporządkowane miejsce
w czasie, liczonym od początku do koñca filmu. Można to wyobrażić sobie jako klip na timeline programu montażowego, albo (dużo bardziej
plastycznie), jako np. metrowy odcinek celuloidu, sklejonego z innymi odcinkami, które pózniej odtwarzane są zawsze w tej samej
kolejności przez projektor. Porządek ten obiektywnie istnieje, to znaczy odnośnie danej wersji danego filmu, można jednoznacznie stwierdzić,
która scena następuje po której, w razie wątpliwości biorąc kliszę do ręki i oglądając pod światło.
Z wizualizacjami sprawa ma
się nieco inaczej. W zasadzie istnieją one tylko "tu i teraz". Na stopklatce w prostokątnym obrysie na ścianie wyświetla się coś jakby fotografia.
Patrząc wstecz mamy tylko wygasające podrażnienie siatkówki, i nieodgadniony następny ruch vj. O ile nie trwa rejestracja, nie da się
odtworzyć tego co dokładnie i w jaki sposób w owym prostokącie się pojawiło. W pewnym sensie jest to więc działanie ulotne, chwilowe,
z produktem niezmiennym przez 20milisekund półpola wideo, natychmiast przekształacjącym się w coś nowego. Ale w zasadzie to samo
powiedzieć można o muzyce - GDY ZATRZYMAMY CZAS, MUZYKA SPROWADZA SIę DO CI¦NIENIA POWIETRZA. Jedyne co może pozostać, po odegranej muzyce,
i pokazanych wizualach, to zmiana świadomości odbiorcy. Słuchający właśnie tego dzwięku, następującego po tamtym, patrzący na TEN obraz, który
zmienia się na TAMTEN, gdy nadejdzie TAMTEN dzwięk, może pomyśleć w nieco inny sposób o tym, o czym myślał przed chwilą. Nawet jeśli ta
zmiana będzie o pół procenta, to natychmiast potęguje się tym, że ludzie dookoła niego też odczuli to pół procenta (przypominam - mamy doczynienia
z dynamicznym układem chaotycznym, gdzie najmniejsza zmiana szybko prowadzi do nieprzewidywalnych rezultatów) i tak, w ciągu paru
minut, przynajmniej niektórzy z nich, zaczną myśleć o rzeczach zupełnie innych, o których nie pomyśleli by, gdyby nie to, że ktoś sili się
jak może, żeby na tym małym białym prostokącie na ścianie rzucić fotony w odpowiedni sposób.
ps. Dziś świeciłem na 10 ekranów plazmowych i matryce 16 rzutników (cube).
Odkąd zamiast idei mamy pomarañczę, mój telefon ciągle mnie niepokoi elektromagnetycznie (co objawia się nieustannie
takim odgłosem jakby stukania). Niedzadko przy tym przynosząc esemesową informację o kolejnej promocji, w stylu :
kup
doładowanie za 50pln teraz, a damy ci unikalną szansę: Nowa cena specjalnie dla ciebie! Kupuj esemesy za mniej niż jedną tysięczną złotówki (0.001PLN=0.1 grosza! JEDNA DZIESIATA GROSZA !)
Tego jeszcze nie było! Wyślij SMS o tresci "tysiac" na numer 02048, aby dokonać zlecenia zakupu Dziesięciu Milionów SMSów w pomocyjnej cenie,
do wykorzystania w ciągu 20 dni. Koszt SMSa promocyjnego wynosi 399PLN+VAT.
Sms w wersji skróconej brzmi zazwyczaj tak: "nowa cena w promocji, sms za mniej niz jedna tysieczna zlotowki, szczegoly na www"
Czas zmienić sieć czy u innych operatorów tak samo?
Kulturalna rewolucja, burzenie starego porządku życie oczekiwaniem na 2012 (nic ważnego się nie stanie..), jak patrzenie na osuwającą się
skałę, na klif, latami podmywany przez fale.
A przecież literatura pełna jest opisów tego procesu,. TO po prostu jest gdzieś obok, można do tego
podejść i przyjrzeć się poruszającemu straszno-pięknie. A potem pójść dalej, a to miejsce polecić może
komuś jako miejsce do spacerów.
Ewolucja systemu nerwowego człowieka trwa.
Zbliża się rewolucja naszego sposobu postrzegania świata
Jednym z obijawów jest masowe zainteresowanie medium 'hiperwideo', interaktywny obraz, wizualizacje, HDTV,
masowy streaming, vlogi, google video.
Większość moich znajomych zaczyna się interesować wizualizacjami, a może tylko koncentrujemy się na odkrywaniu
kolejnych znaczeñ i możliwości
Dziś każdy już potrafi wyciąć z filmu, z telewizji, scenę, pociąć ją do rytmu i puścić tak, żeby hipnotyzowała
oko - otwierając następny kanał - połączone dwa nasze najczulsze zmysły - wzrok i słuch (które przetwarzają
miliony razy więcej informacji niż pozostałe nasze zmysły) potęgują swoje działanie. Niedługo, pewnie za
miesiąc lub dwa, na rynku pojawi się Resolume w wersji 3.0 - będzie w nim możliwość automatycznej synchronizacji
odtwarzania obrazu do tempa (BPM), co w połączeniu z bardzo przyjaznym interfejsem tego programu, zbliża o
kilka dużych kroków moment, w którym każdy będzie mógł 'mówić' obrazem.
Czeryipółtysiąca kilometrów za nami,
a jeszcze się luty nie skoñczył. W międzyczasie poutykane szybkie sesje liveact z oskarem G. Dzisiaj
było nieco drumandbajsowo, a pózniej jeszcze kilka godzin elektro, odwiedził
nas Seweryn.
Podłączyłem właśnie stary syntezator, Rolanda D-110 który należy do mojej matki.
Podobna do poprzedniej, choć nieco mniej futurystyczna (rolandzik już swoje
lata ma), kaskada wciskanych przycisków, podczs próby przypomnienia sobie, w jaki sposób mogę wybrać sobie brzmienie, odnalazłem najpierw
jak się zmienia patche, czyli presety szesnastu timbrów, czylli brzmieñ, przy czym inżynierowie rolanda nie przewidzieli że użytkownik móze bardzo chcieć
przejść na bank 10 z 9 przy użyciu ostatniej z czterech par kursorów, tak jak przeszedł całą drogę od 0 do 9, inaczej jak używając trzeciej pary
kursorów. W każdym razie jak już to opanowałem, i wyfrunąłem w przestrzeñ wszystkich patchy, aby zająć miejsce ostatnie, honorowe miejsce na liście.
Pod ostatnim patchem znalazłem jednak inny, opisany 'MAREK :>'. Uśmiechnąwszy się do brzdąca jakim był mój brat w 1997, gdy któryś z nas musiał to
wprogramować (choć może uczynił to poprzedni właściciel urządzenia), zastanowiłem się które miejsce w takim obrocie spraw wybrałbym dla siebie.
Miejsce 23 ku mojemu jeszcze większemu uśmiechowi było już zajęte. 'KRZYSIU'
Obwąchuję nową sieć osiedlową. Jak mi z nią jest. Szybko? Wolno? Jak pachnie? Czy nie zarażę się czymś od niej?
Czy dobrze zarobiłem kabel? Czy nie wyciekną mi tajne dane z laptopa? A może któryś nieznajomy sąsiad złośliwie
skasuje mi jakieś pliki?
Dzisiejsza sesja z Arszynem zaowocowała nagraniem paru fajnych fragmentów. Granie dzwięków, które malują obraz
na analizatorze widma. pulsator (sekundy 1116-1184) .
Poza tym moje i Doroty materiały vjskie - próbki: http://zambari.art.pl/vj_loops.
A więc, na pytanie co umnie, odpowiadam jak zwykle - dzwięki i obrazy.
Nad ranem, pierwszego stycznia 2003
roku, kiedy opadł kurz, ostatni goście poszli do domu, opuszczając wielką trzy-poziomową willę, którą wynajął
Poison, a wschodzące coraz wyżej słoñce zalało surowe ściany budynku pomarañczowym światłem, po raz pierwszy
pomyślałem, że mógłbym częściej robić wizualizacje.
Parę dni pózniej zmieniłem kartę graficzną, z ELSA RASOR III na ATI Radeona, w radeonie puszcznie wideo na drugim
kanale nie obciążało procesora tak bardzo - kluczowa sprawa do płynnego wideo. Jakiś miesiąc pózniej odezwał się
Oskar, którego poznałem na urodzinach Glenna pół roku wcześniej. Spotkałem się z nim i z Blackiem, i niedługo
potem zaczęliśmy pierwsze występy jako Force Feedback Crew. Jakoś tak wyszło, że pierwszy rok świeciliśmy bardzo
często - przynajmniej raz w miesiącu, a czasami co tydzieñ. Chwyciłem bakcyla. Wygłosiłem też prognozę - będzie mnie
to interesować dwa - trzy lata, potem albo się coś zmieni, albo zostanie mi już na dłużej.
Kiedy dziś patrzę na korkową tablicę, do której przypiąłem zachowane ulotki z imprez,
wychodzi mi że mam za sterami miksera przelatane jakieś 300 godzin. ¯aden rekord, ale wystarczy, żeby wiedzieć
już mniej więcej o co w całej tej zabawie chodzi.
Zaczyna się ruch w stronę wideo. Po filmie offowym przychodzi czas na wizualizacje.
Wideo dla mas. Twórz swoje media. W gruncie rzeczy to proste, i z miesiąca na miesiąc robi się prostrze. Dziś na
Tripzone.Org trafiłem na newsa, że do nowej wersji resolume dodają opcję
synchronizacji wideo. Nareszcie. Zdążyłem już kupić sekwencer midi
żeby móc to robić jako jeden z pierwszych, no ale lada miesiąc każdy zdolny młody człowiek będzie tak mógł
puszczać obraz.
A tymczasem ja wracam do korzeni, nadrabiam zaległości jakie zrobiłem sobie w muzyce,
przez czas, kiedy uczyłem się video, i dłubałem materiały na te wszystkie dziwne imprezy.
Będą nowe projekty, liveacty A/V. W jednych będę robił wideo, w innych dzwięk, w jeszcze innych i dzwięk i obraz.
Bo przecież to jedno i to samo - wibracje, odbite fale, ich wzajemne interferencje, percepcja bozców, które
udają rzeczywistość
Bo tak naprawdę wizuale były mi po to, żeby zobaczyć na ile dzisiejsza technologia pozwala na osiągnięcie syntezji,
połączenia obrazu i dzwięku tak ścisłego, że niewiele brakuje do całkowitego zatopienia świadomości w strumieniu....
Jeszcze trochę brakuje, choć do pewnego stopnia można to robić już dziś. Choć na razie udaje się rzadko - średnio
pewnie ze trzy razy po minucie na imprezę. Nie wszystko jest prosto zaimprowizować do muzyki tanecznej granej
ku uciesze gawiedzi
Wszyscy jesteśmy wciąż na dnie oceanu, przeszliśmy tylko z fazy ciekłej do gazowej -
pływamy po rzadkim powietrzu, odpychając się od ziemi, i powoli, w miarę jak doskonali się nasza wiedza o
otaczającej nas rzeczywistości, możemy zacząć uwalniać się od postrzegania tylko tego, na co zezwalają nam
zmysły. Zanim jednak ludzkość wejdzie na następny etap, potrzebujemy skonstruować jeszcze wiele wiedzy.
Wiele zależy teraz od genetyki, choć oficjalnie badania są wstrzymane ze względów etycznych. Wiele zależy od
technik komunikacyjnych (bezprzewodowy internet już jest), myślę że inżynieria oprogramowania jeszcze długo
nie powie ostatniego słowa.
Technologicznie wystrzeliliśmy do przodu niewyobrażalnie szybko - rozwój świadomości został jednak w tym
procesie pominięty - a może jeszcze nie przyszedł na niego czas. Otwierając nowe kanały, szybsze, bardziej
zrównoleglone, uwikłane, turbulentne, kwantowo nieoznaczone sposoby podawania sobie informacji, tworzymy
mentalną sieć połączeñ, która spina nasz materialistczny świat, spowrotem w jedną całość,
w której może chodzić już nie tylko o pętlę zrobić/sprzedać/kupić/zjeść.
Kiedy myślisz 'rzeczywistość' myślisz o tym co postrzgasz, albo co możesz postrzec. Domy, firmy, kobiety, mężczyzni, samochody,
seriala telewizyjne. Rozpoznajemy te rzeczy na podstawie tego jak wyglądają, jak się poruszają, jakie wydają
dzwięki, zapachy, wibracje. Nasze mózgi sporządzają na nasze potrzeby 'wirtualne' mapy - na których oznaczają
napotkane bodzce i notują na marginesie sugestie zachowañ wobec podobnych fenomenów, gdyby zdarzyło nam się
jeszcze jakieś spotać. Ale mapa to nie terytorium.
Ucząc się o mechanizmach które umożliwiają poruszanie się po tak skomplikowanym systemie jak rzeczywistość,
za pomocą sprawnie na bierząco budowanych modeli, torujemy sobię drogę do rozumienia spraw, o których na razie
nie wiemy nawet, że istnieją
W tym kontekscie można porównać wizualizacje do eksperymentów z wytwarzaniem tworzyw
sztucznych. Odpowiednio spreparowana mieszanka audio i wideo, może rozpuścić wierzchnią warstwę postrzegania,
przecisnąć się przez siatkówkowe postrzeganie kształtu koloru i ruchu, aby wywołać stan, w którym umysł zaczyna
'odklejać się' od aktualnego programu, gotowy do poznania innego, a bogatszy o nowe doświadczenia, przesycone
szerokim strumieniem bezpośredniej transmisji, być może nawet nieco już zmęczony z przeciążenia, uświadamia sobie nowe cechy
rzeczywistości.
Rekonstruuję się. Staję się na Nowo.
Wdech. Wydech. Chaos mówi: om
Mniej więcej tymi słowami moja strona witała was przez ostatni miesiąc.
(O ile nie ma z nią akurat problemów technicznych,
a ostatnio były a, bo w ciągu czterech miesięcy trzeci raz zmieniam serwer na którym są pliki)
Granica postrzegania czasu stała się dla mnie śliska, uwolniony punkt percepcji musi tylko nauczyć się
budzić się, zyskiwać świadomość podczas snu.
Pracuję nad nowym filmem.
spektrum.
Rzecz ma się o pewnej podróży, wewnętrznej w sensie kosmicznym.
A wczoraj, przypominając sobię historię swojego życia, zdałem sobię sprawę z wagi samplingu. 1999 - Ruins - utwór z sampli wyciętych z
jakiejś gierki fantasy, zrobiony jeszcze na FastTrackerze, potem Bezpieczeñstwo, też Tracker. Sześć lat pózniej koñczę uczelnie
techniczną, na którą poszedłem żeby opanować tam wiedzę o budowaniu urządzeñ, zaczynam naukę gry na instrumencie który pozwala mi (na razie w
ograniczonym zakresie, ale trzeba jeszcze poczekać na rozwój techniki) składać na żywo sample audio i video w coraz bardziej
dowolny sposób.
Jak kilkoro z was zauważyło, od jakiegoś czasu na mojej stronie pozycje nie tylko pojawiają się (poszerzając
publiczny fragment archiwum), ale także znikają w zapomnienie, stając się niedostępnymi online.
A to tylko element chaosu, zapowiadany na przełom aktu pierwszego i drugiego powoli pokazuje wkracza na scenę.